• data 31 lipca 2020
  • Aktualności

Zoom na artystkę: Karolina Pawelczyk

W dziale ZOOM NA ARTYST(K)Ę kolejno prezentujemy sylwetki poszczególnych finalistek i finalistów trwającej obecnie 19. edycji Artystycznej Podróży Hestii. Choć na żywo ich prace będzie można obejrzeć dopiero w roku 2021, na podwójnej wystawie finałowej 19. i 20. edycji, zadbamy o to, żeby jak najlepiej przybliżyć Wam ich twórczość.

KAROLINA PAWELCZYK


Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, IV rok, Wydział Sztuki Mediów
Karolina Pawelczyk (ur. 1993) jest performerką, fotografką, tworzy także wideo i instalacje. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Nie czuje się związana z konkretnym medium, w swoich pracach wykorzystuje rzeźbę, fotografię, wideo, instalację czy performance. Współtworzy interdyscyplinarny kolektyw K105k zorientowany na zrzeszanie artystów w ramach wystaw, kolektywnych działań performatywnych oraz aktywizowaniu lokalnej społeczności w eksperymentalnej przestrzeni galerii przy ulicy Brzeskiej 9 w Warszawie.
Do konkursu Karolina Pawelczyk zgłosiła kilkuelementową instalację I am when you’re here. Where you’ve never been I can never be. Jak pisze sama artystka:

"Praca rozważa alternatywne scenariusze końca świata i strategie adaptacji gatunków; portretuje karykaturalne założenia antropocentryzmu, które rozwijają się w wideo, zapachu, rzeźbie, dźwięku oraz performansach."

Palo Santo – szanowane za swoje metafizyczne właściwości, przez wieki stosowane podczas ceremonii w celu oczyszczenia atmosfery z negatywnej energii, wymarło z winy człowieka. Aby wciąż uprawiać rytuał, który ludzkość tak uwielbia, powstaje jego syntetyczny odpowiednik w płynie (fiolki perfum), gwarantując mu istnienie poza jego dotychczasową materialną reprezentacją. Popularne automatyczne odświeżacze powietrza do toalet również uległy transformacji i stały się nowym bytem – totemem, wokół którego performer odprawia ceremonię oczyszczenia. Sekwencja rytuału nawiązuje do algorytmów, które zdecydowały o losach pierwowzorów (drzewa, plastikowego odświeżacza) tworząc wycinek nowej, fantomowej, magicznej rzeczywistości.
Wiara w międzygatunkową komunikację stworzyła kompulsywną potrzebę utrwalenia pamięci o ludziach. Performerka uczy kwiat naszego języka – popowej piosenki, aby mógł zostać nośnikiem naszego dziedzictwa po naszej zagładzie. Wybór Britney Spears, czyli ikony naszych czasów, której twórczość z pewnością stanowić będzie popkulturową spuściznę ludzkości, jest jednocześnie ironicznym komentarzem. Utwór „Toxic” jest portretem ludzkich zainteresowań oraz naszego szczególnego zamiłowania do bycia uwikłanym w toksyczne, destrukcyjne relacje.
Właśnie takie wytworzyliśmy pomiędzy człowiekiem a naturą. Kwiat zatem ironicznie odpowiada: "I'm addicted to you, don't you know that you're toxic?".
Ciągłe balansowanie między rzeczywistością a wirtualnością daje poczucie odrealnionego relaksu. Kapitalistyczny świat oferuje nieskończone możliwości, jeśli tylko możesz za nie zapłacić. Performans „TV Loser” to historia ucieczki na inną planetę przed nadchodzącą katastrofą.
Wideo transmituje podróż 1% najbogatszych w wszechświat. Przeżycie to dla reszty ludzkości dostępne jest tylko jako symulacja (za pośrednictwem technologii). Jednak immersja rzeczywistości i wirtualności sprawia, że tracimy poczucie własnej obecności. Czy performer-uciekinier naprawdę wierzy w powodzenie swojej ucieczki? Czy ucieknie duchem (gdy ciało pozostanie na Ziemi)? Krajobraz na który składają się te złożone, obsesyjne, postawy komentowany jest przez rzeźbę miedzianego słońca, wskazującą jak bardzo wyidealizowaliśmy pozycję człowieka we wszechświecie.


W skład instalacji wchodzą: perfumy (ekstrakt), żywica poliestrowa, stal, kwiat, urządzenie biodata sonification, wideo-pętla, miedź, trzy zdarzenia performatywne
Performans: Oskar Malinowski, Marcin Mann, Katarzyna Sikora

Wybrane wystawy:
- ATM 4K (Antkowiak, Pataridze, Pawelczyk, Szypulska), Tymczas, Galeria Arsenał, Poznań 2020
- Tu jest Polska, Muzeum Azji i Pacyfiku, Warszawa 2020
- Browsing Right and Wrong, Valencia (ES) 2020
- Wrong Biennale, 2019
- Echo, w ramach rezydencji UNESCO Creative City Amarante, Portugalia (PT) 2019
- Videonews, Galeria Labirynt, Lublin 2019
- I am when you’re here. Where you’ve never been I can never be, Palmiarnia Poznańska 2019
- Informance, A Festival, Katowice 2019
- Śródek, K105k, Warszawa 2019
- Kurza stopa, K105k, Warszawa 2018
- Procurators, K105k, Warszawa 2018
- Kipisz #9, WI-MA, Łódź 2018
- Koc Nuzeów, Warszawa 2017
- Digital Interfaces, CeTA, Wrocław 2017
- Migrena, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski 2016

Następny