• miejsce online
  • data 25 czerwca 2020

Art branding. Cykl spotkań 14.05 – 25.06.

W czwartki w godzinach 19.00-20.00 zapraszamy na serię spotkań online poświęconych zagadnieniom art brandingu. Wykłady odbywają się w ramach programu Sztuka ku pokrzepieniu serc, organizowanego przez ERGO Hestia i Fundację APH

Prowadzenie: Magdalena Kąkolewska, Maja Wolniewska, Anna Palacz-Brzezińska

link do wydarzenia

Sztuka jest silnym narzędziem do rozwijania organizacji, może stymulować tworzenie najwyższych wartości. Działania artystyczne mają w sobie ogromny potencjał: motywują do działania, pobudzają wyobraźnię i rozbudzają kreatywność. Nie bez przyczyny korporacje często nawiązują współpracę z artystami: nie chodzi jedynie o zwiększenie sprzedaży i podniesienia atrakcyjności produktu, ale o rozwijanie strategii i tożsamości marki, poprzez realizację innowacyjnych działań. Artyści uczą nas jak myśleć niestandardowo, jak odważnie i bezkompromisowo realizować cele. Przyjrzenie się najlepszym realizacjom artystycznym pomoże nabrać dystansu do otaczającego świata, problemów i zadań. Wielokrotnie wpadamy w różnego rodzaju schematy - dotyczy to zarówno realizowanych dla firmy zadań jak i życia codziennego. Artyści pokazują nam, że da się myśleć niestandardowo, że inspiracja to niezwykle ważny element naszej tożsamości. Sztuka uczy nas także zrozumienia drugiego człowieka, otwartości na świat: to niezwykle ważne umiejętności, pomagające budować silny zespół i prowadzić aktywną sprzedaż.

Harmonogram:

14.05 (czwartek), godz. 19 - Polska Szkoła Plakatu
Dobry plakat jest czymś więcej niż tylko nośnikiem reklamowym – może być sztuką, a nawet dziełem sztuki! Polska ma w tej dziedzinie długie i ciekawe tradycje. „Polska Szkoła Plakatu” to kategoria bardzo pojemna i niejednoznaczna– przyjmuje się jednak, że dotyczy prężnego rozwoju rodzimej sztuki plakatu okresu od lat 50. do 70. XX wieku. Choć powstające wówczas projekty były bardzo zróżnicowane stylistycznie, ich wspólnymi cechami były jednak lapidarność i oszczędność formy, ironiczny humor oraz nowatorskie liternictwo. Do dziś PRL-owskie grafiki robią furorę na świecie, a liczne polskie wersje plakatów do wielkich hollywoodzkich filmów uznawane są za ciekawsze od oryginalnych.

21.05 (czwartek), godz. 19 - Czym jest art branding na przykładzie działań ERGO Hestii?
Sztuka i kultura to elementy nierozerwalnie związane z działaniem ERGO Hestii. Czy da się przedstawić wyniki finansowe firmy w formie art booka czy wielopoziomowego projektu artystycznego? Jak wygląda współpraca z artystami? Magdalena Kąkolewska, prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii i dyrektor ds. art brandingu ERGO Hestii opowie historię tworzenia Raportów Rocznych – najważniejszych dokumentów firmy, które są wynikiem wzajemnego zrozumienia sztuki i biznesu.

28.05 (czwartek), godz. 19 - Dlaczego czerwone samochody są najszybsze?
Kolor czerwony kojarzy nam się z odwagą, bezkompromisowością i szybkością. Dlaczego? Czy fakt ten jest spowodowany jedynie oddziaływaniem barwy na naszą percepcję, czy może ma to związek z początkiem rozwoju motoryzacji? Patrząc na historię marek motoryzacyjnych szybko dostrzeżemy, że większość z nich od początku swojego istnienia aktywnie współpracowała z artystami. Nie chodziło jedynie o typowe współprace komercyjne, ale budowanie spójnej strategii marki, o innowacyjny i odważny sposób myślenia twórców, który wielokrotnie na przestrzeni wieków inspirował inżynierów do działania. Renault, Citroen, Rolls Royce, czy Mercedes tworzyły tożsamość swoich marek we współpracy z artystami - wspólnie podejmowane przez świat biznesu i sztuki realizacje zaowocowały nie tylko ponadczasowymi modelami, ale również unikatowym doświadczeniem.

04.06 (czwartek), godz. 19 - Ikony polskiego designu
PRL był okresem kontrastów: z jednej strony niedobory zaopatrzenia i „bylejakość” codzienności, z drugiej jednak strony to czas, w którym rozwinęły się wyjątkowe inicjatywy artystyczne. Celem Instytut Wzornictwa Przemysłowego było dostarczenie „piękna na co dzień dla wszystkich”. Działania podjęte przez Instytut doprowadziły do rozwoju designu, unikalnego na skalę światową – proste, abstrakcyjne formy stosowane były zarówno w sztuce użytkowej jak i elementach dekoracyjnych. Obecnie, figurki ćmielowskie czy wazony zaprojektowane przez Horbowego są niezwykle pożądane nie tylko przez kolekcjonerów – wyszukujemy prlowskich wytworów na licznych aukcjach i portalach internetowych, bo idealnie pasują do naszych współczesnych mieszkań. Co sprawia, że mimo upływu lat nadal pożądamy talerzy, kieliszków, serwisów kawowych wykonywanych w latach 50, 60 czy 70? Podczas spotkania wybierzemy się wspólnie w wyjątkową podróż w czasie, starając się przy okazji znaleźć odpowiedź na pytanie, czym jest tak naprawdę „dobry design”.

18.06 (czwartek), godz. 19 - Zamieszkaj w dziele sztuki. Artystyczne spojrzenie na nieruchomości i przestrzeń miejska
Wielkie miasta i na Zachodzie, i w Polsce, od wielu lat przeżywają boom budowlany. Nowych inwestycji przybywa, a tkanka miejska z roku na rok coraz mocniej się zagęszcza. Wśród bardziej świadomych społeczeństw narasta jednak znużenie ilością, która nie idzie w parze z jakością. Jak więc budować tak, by w centrum zainteresowania ponownie znalazł się człowiek i jego doświadczenie, a nie zyski z powierzchni użytkowej? Z pomocą branży nieruchomości przychodzi sztuka. Zmieniają się trendy, rosną aspiracje społeczeństwa, a w ślad za nimi wzrasta wrażliwość na estetykę i sztukę. Dostrzega to także rynek deweloperski, który coraz częściej angażuje artystów do współtworzenia projektów mieszkaniowych. Sztuka i biznes to nierozłączna para, która pomaga budować pozytywny wizerunek miast, tworząc atrakcyjną przestrzeń do życia i pracy.

25.06 (czwartek), godz. 19 - Kolekcje korporacyjne
Kiedy myślimy o siedzibach firm i korporacji najczęściej przed oczami pojawia się nam nudna "przestrzeń biurowa" - z ikeowskim biurkiem, obrotowym krzesłem i wykładziną na podłodze. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę, że niektórym biurom bliżej do galerii sztuki niż do przestrzeni biznesowej. Firmy na całym świecie korzystają z potencjału sztuki i współpracy z artystami - nie polega ona jedynie na ozdobieniu ścian dziełami sztuki, ale na stworzeniu we współpracy z twórcą inspirującej, motywującej do działania przestrzeni, w której pracownicy będą mogli rozwinąć w pełni swój potencjał. Podobne zadanie pełnią kolekcje, eksponowane we wnętrzach firm. Tworzenie kolekcji nie służy jedynie budowaniu kapitału inwestycyjnego przedsiębiorstw - często poszczególne elementy zbioru są wynikiem wieloletniej współpracy firmy z artystą, odpowiedzialnym za tworzenie tożsamości marki. Jak tworzone są największe kolekcje na świecie? Czy korporacja może współpracować z muzeami i galeriami na całym świecie? Podczas spotkania udamy się w podróż po fascynującym świecie sztuki i biznesu.

Następny