• miejsce Online
  • data 16 czerwca 2020

Artystyczne związki. Cykl spotkań
19.05 – 16.06

We wtorki w godzinach 19.00-20.00 zapraszamy na serię spotkań online, podczas których opowiemy historie polskich artystycznych par. Wykłady odbywają się w ramach programu Sztuka ku pokrzepieniu serc, organizowanego przez ERGO Hestia i Fundację APH

  Prowadzenie: Magdalena Kąkolewska, Maja Wolniewska, Anna Palacz-Brzezińska

link do wydarzenia

Doskonale wiemy, że motorem napędowym wielkiej sztuki bywają często wielkie uczucia. Zapraszamy na nowy cykl wykładów prezentujących historie polskich artystycznych par – zarówno tworzących związki niezwykle burzliwe, jak i sielankowo zgodne. Kim była wielka muza Malczewskiego? Czy w życiu Witkacego była „ta jedyna”? Jakie były losy małżeństwa ekscentrycznej Zofii Stryjeńskiej? Czy Kobro i Strzemiński, doskonale rozumiejący się na polu sztuki, tworzyli udaną parę w życiu prywatnym? Nasza rodzima historia sztuki pełna jest fascynujących „podwójnych biografii”, które tylko czekają na odkrycie!

19.05 (wtorek), godz. 19 Zofia i Karol Stryjeńscy
Obydwoje zakochani w góralskim folklorze całkowicie poświęcili się sztuce - Karol wybrał architekturę i rzeźbę, domeną Zofii było malarstwo. Każde znało swoją wartość, jednak to wybuchowy temperament Stryjeńskiej przede wszystkim nadawał ton całej relacji. Wielka, przynajmniej na początku miłość, pasja do życia i wzajemna fascynacja zaowocowała "cichym" ślubem. Stryjeńska wielokrotnie mówiła, że uwielbia u mężczyzn błękitne oczy. Czy to dzięki nim Karol zdobył serce artystki? Jak relacja pary odbiła się na twórczości obojga? Zapraszamy na pierwsze spotkanie z cyklu "Artystyczne związki"!

26.05 (wtorek), godz. 19 Jacek Malczewski i pani Balowa
Uważny obserwator dostrzeże, że muzy, chimery i mityczne postacie pojawiające się na obrazach Jacka Malczewskiego często mają twarz tej samej kobiety. Maria Balowa, osoba niezwykle inteligentna, o smukłej sylwetce i kasztanowych włosach, stała się wielką inspiracją artysty. Choć dzieliła ich znaczna różnica wieku, zauroczenie było niezwykle silne i wzajemne. Malczewski nazywał Marię Balową "Afrodytą swojego życia". Jaki wpływ miała pani Balowa na twórczość malarza? Czy była tylko modelką, czy może miała realny wpływ na podejmowane przez Malczewskiego działania?

02.06 (wtorek), godz. 19 Xawery Dunikowski i Sara Lipska
Sara Lipska poznała Dunikowskiego w 1904 roku, kiedy rozpoczęła naukę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wzajemna fascynacja uczennicy i profesora przerobiła się szybko w relacje zdecydowanie bardziej skomplikowaną niż jedynie przelotny romans. Ona w prywatnych listach tytułowała go "Mistrzem", on zwierzał się przyjacielowi, że zakochał się w kolejnej Żydówce. Czy Lipska faktycznie pozostawała w cieniu Dunikowskiego, czy była jedynie muzą? Czy może dorównywała swojemu partnerowi talentem, jednak pod wpływem historii jej twórczość została zapomniana? Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu "Artystyczne związki"

09.06 (wtorek), godz. 19 Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro
Katię von Kobro w dużej mierze ukształtowała rewolucja bolszewicka - nie do końca wiedziała jak wdrożyć nowe ideały w życie codzienne to doskonale odnalazła się w ówczesnej rzeczywistości kulturowej. Sama pisała: „Moja rzeźba nie jest tym, czego by chcieli w swych salonach zbankrutowani i spatynowani fabrykanci”. Spotkanie ze Strzemińskim było przypadkowe: ona, sanitariuszka w moskiewskim szpitalu poznaje rannego i okaleczonego Polaka. Nawiązują ze sobą relację, razem decydują się na rozpoczęcie studiów na moskiewskiej ASP. Razem utrzymali kontakt z Malewiczem, El Lissitzkym, razem zajęli się tworzeniem nowych, awangradowych manifestów. Ciężko odpowiedzieć na pytanie, kto zaczął pierwszy: Strzemiński czy Kobro? Kto na kogo wpływał i w jaki sposób? Czy można w tej relacji mówić o wzajemnych inspiracjach, czy może o ciągłej walce dwóch niezwykle silnych charakterów?

Następny