Już od 1 października 2024 roku można zgłaszać projekty do II edycji Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii. Tegorocznej edycji przyświecać będzie hasło „Czas otwarcia”, które ma podkreślać jeden z najważniejszych celów programu – promowanie szeroko pojętej dostępności.

Druga edycja Ogólnopolskiego Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii skierowana jest do instytucji kultury i osób artystycznych planujących otwarcie wystawy pomiędzy kwietniem 2025 r. a czerwcem 2026 r., których przesłanie nawiązuje do  -wspólnej odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy. Osoby ubiegające się o wsparcie Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii powinny poszerzać i ugruntowywać wiedzę społeczeństwa na temat zmieniającego się krajobrazu społecznego i środowiskowego oraz aktywizować społeczności lokalne. Istotne jest też, by ich planowane działania zwiększały inkluzywność oraz poziom zainteresowania aktualną problematyką globalnych zmian, przekazywaną językiem sztuki.

Warunkiem ubiegania się o dotację jest dostarczenie kompletnej koncepcji wystawy wraz z jej opisem, terminem realizacji oraz uzasadnieniem zgodności z celami Programu, wskazaniem osób kuratorskich, listą osób artystycznych i opisem planowanego programu działań edukacyjnych towarzyszących wystawie.

W drugiej edycji Programu Dotacyjnego Artystyczna Podróż Hestii zostaną przyznane dotacje o łącznej  sumie 500 000 zł. Nabór do drugiej edycji programu będzie otwarty między 1 października a 30 listopada 2024 roku. W tym czasie swoje projekty zgłaszać mogą zarówno instytucje kultury, jak i osoby artystyczne

REGULAMIN PROGRAMU DOTACYJNEGO

Q&A PROGRAMU DOTACYJNEGO

Rada Doradcza


Magdalena Ujma – krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka wystaw sztuki współczesnej. Od 2018 roku jest związana z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, od 2021 – z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie kieruje czasopismami „Restart” i „Elementy”. 2020-2023 była prezeską Polskiej Sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Sztuki AICA. Mieszka w Krakowie.

 


Bożena Pysiewicz – historyczka sztuki, edukatorka, kustosz i kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie. Autorka i koordynatorka programów edukacyjnych do galerii stałych i wystaw czasowych w MNW i jego oddziale Muzeum Plakatu w Wilanowie. Z edukacją muzealną związana od ponad 25 lat. Pełniła funkcję z-cy i p.o. Kierownika Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie, tworzyła muzealny wolontariat oraz zespół kompetentnych i zaangażowanych w pracę edukatorów. Była współtwórczynią Muzealnego Centrum Edukacji Szkolnej, wyjątkowego miejsca skupionego na ścisłej współpracy z nauczycielami i uczniami i realizacji edukacyjnej misji muzeum.

 

Anna Żórawska – prezeska Fundacji Kultury bez Barier; w codziennej działalności udowadnia, co w praktyce znaczy różnorodność – diversity and inclusion i dostępność – accessibility; trenerka z zakresu dostępności, szczególnie dostępności informacyjno-komunikacyjnej i wydarzeń. Współautorka dokumentów z zakresu dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy, m.in. Wytycznych ws. dostępności wydarzeń dla m.st. Warszawy, Wytycznych zapewniania dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla Urzędu m.st. Warszawy, Poradnika dla organizacji społecznych – Jak zapewnić dostępność przy realizacji zadań publicznych?; konsultantka dokumentów strategicznych dla polityk miejskich. Inicjatorka Sieci Liderów i Liderek Dostępności, produktu cyfrowego Tu Możesz – bazy miejsc i wydarzeń z pętlą indukcyjną – rozwiązania dla osób słabosłyszących, prowadząca wywiady w cyklu UsłyszAni; organizatorka oraz producentka Festiwalu Kultury bez Barier. Obecnie zasiada w Radzie Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

 


Paweł Niziński – CEO BETTER, PARTNER NOW PARTNERS, B LAB Country Partner, ambasador B For Good Leaders. Założyciel Goodbrand PL / BETTER, wydawca CR-Navigatora. Ekspert w zakresie innowacji społecznych i strategicznego zarządzania zrównoważonymi markami z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży komunikacji marketingowej i doradztwie w sustainability. Wcześniej – m in. Dyrektor zarządzający i kreatywny Grupy UPSTAIRS Y&R Brands Poland . Socjolog i designer. Od 2019 B Lab Country Partner w Polsce, a także Partner w NOW Partners. Laureat Pióra Odpowiedzialnego Biznesu FOB, współzałożyciel Fundacji DEIA, Socjolog (UW), Designer (Amsterdam, Warszawa ASP).

 


Bolesław Rok – profesor zarządzania (sustainability management) w Akademii Leona Koźmińskiego, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie. Koordynator studiów podyplomowych „Cele Zrównoważonego Rozwoju w strategii firmy”. Od ponad 30 lat związany z biznesem jako doradca, mentor, rzecznik etyki i promotor społecznej odpowiedzialności biznesu. Współautor corocznego Rankingu Odpowiedzialnych Firm i Startupów Pozytywnego Wpływu, współzałożyciel Forum Odpowiedzialnego Biznesu, współtwórca programu Climate Leadership powered by UN Environment. Autor lub współautor szeregu artykułów i książek, uczestnik wielu polskich i międzynarodowych projektów z zakresu etyki biznesu, zrównoważonego rozwoju i ESG.

Wystawy wspierane w I edycji Programu Dotacyjnego APH


„Łataj, ceruj. Długie życie ubrań”, CK Zamek, Poznań – 12.04.-28.07.2024
Wystawa w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu będzie nie tylko wyjątkowym wydarzeniem artystycznym, lecz także manifestem humanistycznym, który będzie przenikał obszary społeczne, etyczne i środowiskowe. Skupi się na problemie nadprodukcji i konsumpcji w kontekście fast fashion, angażując artystki i artystów, aby nie tylko uświadomili druzgocące warunki pracy w przemyśle odzieżowym, ale także przyczynili się do debaty na temat etyki, ekologii i empatii. Projekt postawi wyzwanie nadmiarowi fast fashion, jednocześnie proponując alternatywne spojrzenie na kwestie ekologii i społecznej świadomości.

 


„Ćwiczenia z uważności”, Galeria im. Jana Tarasina, Kalisz – 25.04-24.05. 2024
Wystawa „Ćwiczenia z uważności” Teresy Starzec i Alicji Bielawskiej będzie artystyczną podróżą dwóch pokoleń – matki i córki, skupioną na relacjach z rzeczywistością. Wystawa zaprezentuje wcześniej niepokazywane prace, w tym malarski cykl Teresy Starzec i rzeźby oraz tkaniny Alicji Bielawskiej. Artystki podkreślają dziedzictwo kulturowe, sięgając do tradycji i przekazywania wiedzy. „Ćwiczenia z uważności” będzie nie tylko prezentacją artystyczną, lecz także propozycją ćwiczeń, które zaktywują wrażliwość, obszary pamięci i wspomnień, przenosząc uczestników do stanu aktywnej koncentracji.

 


„Świetliste bartery, wilgotne koalicje”, BWA Krosno – 11.05-2.06.2024
„Świetliste bartery, wilgotne koalicje” to indywidualna wystawa Magdaleny Lazar, która będzie eksplorować relacje międzygatunkowe. Artystka, korzystając z obiektów i prac wideo, będzie badać związki nieantagonistyczne, stanowiące punkt wyjścia do refleksji nad zmieniającym się obliczem ludzkości. Projekty artystki skoncentrowane będą na wizji oporu przeciwko wyzyskowi człowieka. Zarówno same prace, jak i aranżacja wystawy podkreślają konieczność poszerzenia naszej perspektywy.

 


„SPLASH: eco + hydrosexuals unite!”, lokal_30, Warszawa – 14.06- 31.08.2024
Projekt będzie inicjatywą artystyczną, której celem będzie przekroczenie tradycyjnych granic sztuki poprzez zaangażowanie się w społeczny i ekologiczny dialog. Twórczynie, takie jak Annie Sprinkle, Beth Stephens, Justyna Górowska i Ewelina Jarosz, zaprezentują unikalne spojrzenie na relacje między ludźmi a Ziemią, kładąc nacisk na pozytywne aspekty związane z kontaktem z naturą. Wystawa będzie nie tylko prezentować prace światowej sławy artystek, ale także tworzy most między kulturami i różnym podejściem do ekoseksualności.

 


„Encyklopedia”, Weronika Gęsicka, Galeria RE:Medium, Łódź – 16.06.-11.08.2024
Weronika Gęsicka zaprasza w swoim projekcie „Encyklopedia” do przyjrzenia się zjawisku celowo błędnych wpisów w wydawnictwach encyklopedycznych. Nie tylko zbiera leksykony i encyklopedie, w których się ukazały, ale też tworzy na ich podstawie obrazy. Ilustruje te nieprawdziwe hasła nieprawdziwymi, zmanipulowanymi przez siebie fotografiami, tworząc relację: nieprawdziwy przekaz słowny—nieprawdziwy przekaz wizualny. Projekt artystki wciąga odbiorcę/czynię i każe się zastanowić nad tym, skąd bierze się wiedza, którą pielęgnujemy jako prawdziwą.

 


„Dirty blood, De-Risking”, Barbara Gryka, Galeria Labirynt, Lublin – 29.11.2024 – 31.01.2025
Projekt Barbary Gryki „Dirty Blood. De-Risking” porusza tematykę, która ma ogromne znaczenie społeczne i kulturowe, dotykając problemów związanych z wykorzystaniem ropy jako głównego surowca w obiegu międzynarodowym. Poprzez artystyczną narrację, angażuje on widzów w refleksję nad wpływem tego paliwa na społeczeństwo, gospodarkę i środowisko.

 


„Vive la Résistance! Współbycie”, Marta Bogdańska, Instytut Fotografii FORT, Warszawa – 8.12.2024- 20.02.2025
Projekt Marty Bogdańskiej został wyróżniony ze względu na propozycję fascynującej wizualnej refleksji nad rolą zwierząt, ich znaczeniem w dziejach świata i nad odwracaniem relacji człowiek-zwierzę ku relacji zwierzę-człowiek. Czy to człowiek jeszcze jedzie na koniu, czy to już koń jedzie, a ktoś tylko wsiadł mu na grzbiet? Marta Bogdańska obraca się w kręgu takich przedstawień, tworząc archiwa ikonografii zwierzęcej. Ci nie-ludzie stali się na nich głównymi bohaterami. Warto wybrać się z artystką w tę podróż dla pogłębienia refleksji nad naszą współczesną, ludzką kondycją.

 


Wystawa „Powtarzać czas początku” w Lisowski Gallery w Warszawie – 26.09.-31.10.2024

Wystawa „Powtarzać czas początku” wyłamuje się ze stereotypowego obrazu kultury ludowej, eksplorując nieobecność i marginalizację osób queerowych w polskiej tradycji i obrzędowości. Poprzez inspiracje czerpane z książki Anny Zdrożyńskiej oraz osobistych doświadczeń artysty Bartka Kociemby i kuratora Cezarego Lisowskiego, wystawa stawia sobie za zadanie odkrycie i reinterpretację historii osób queerowych w kontekście kultury ludowej. Prace prezentowane na wystawie mają wyrastać z tradycyjnych form, jednakże będą oparte na doświadczeniach homoseksualnego artysty.

 


Wystawa „Biblioteka Pszczół” w Fundacji Rodriguez Gallery w Poznań – 8.11.-06.12.2024
Wystawa jest próbą zwrócenia uwagi na skutki prymatu społecznego indywidualizmu. Artysta Michał Smandek zaprasza widzów swojej wystawy do wzięcia udziału w wieloelementowej instalacji przestrzennej, której rolą jest przesunięcie akcentu z „ja” na „my”. W trakcie trwania wystawy odwiedzające osoby będą miały szansę realnie wpłynąć na ostateczny kształt ekspozycji, dokładając do niej samodzielnie wykonane elementy. Projekt realizowany w poznańskiej Fundacji Rodriguez Gallery zaprasza uczestników do podróży, która rozpoczyna się na poziomie ula, a kończy refleksją nad społecznym powrotem do koncepcji wspólnotowości.

 


Wystawa „Chcemy całego życia. Feminizm w sztuce polskiej” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie – 18.10.-31.01.2025
Wystawa jest niezwykle ważnym i wyjątkowym wydarzeniem ze względu na swoją kompleksowość i głębokie spojrzenie na temat feminizmu. Przedstawiając prace około 90 osób artystycznych, powstałych w okresie od lat 70. XX wieku po współczesność, ukaże ona ewolucję tego zjawiska w kontekście przemian społecznych, politycznych i kulturowych. Wystawie towarzyszyć będzie również publikacja oraz szereg dyskusji, które przybliżać będą feminizm jako praktykę społeczną. Wystawa ta dysponuje ogromnym potencjałem stania się wyjątkową platformą do refleksji nad rolą sztuki w budowaniu społeczeństwa opartego na równości i empatii.