Adam Kozicki - bez tytułu
„Jak wiadomo z badań rynku, bolączki małych księgarń są podobne innym podmiotom próbującym przetrwać w późnym kapitalizmie – dręczą ich bezlitośni monopoliści, którzy korzystając z pełnego arsenału marketingowych sztuczek, pławią się w przywilejach dominacji. Rozpacz małych jest tym większa, im bliżej kapitulacji i zwinięcia interesu. Jednak, jak chciał Victor Hugo, tam, gdzie już nie ma nadziei, pozostaje jeszcze śpiew. Czyli na nasze, dajmy na to, sztuka.”
kuratorka: Maja Wolniewska
„Od dawna wiadomo, że wśród kampanii społecznych i edukacyjnych największym zainteresowaniem cieszą się te, które żerują na atmosferze skandalu lub – w wypadku rozwiązań bardziej etycznych – pewnego absurdu, który przyciąga uwagę. Jako że zdecydowanie bliżej mi do etycznego podejścia w ramach nieetycznych czasów – korzystając z kompetencji artystycznych, jakimi dysponuję, przeprowadzam kampanię-videoart dotyczącą bolączek księgarń wraz z zaproponowaniem rozwiązań, które prowadziłyby do polepszenia sytuacji małych księgarni. Odwołując się do estetyki absurdu zakorzenionego w programach takich jak Za Chwilę Dalszy Ciąg Programu, chcę zaproponować „ostateczne rozwiązania” dotyczące kwestii dominacji monopolistów na rynku książki.
Film dzieli się na rozdziały/problemy, które uderzają w księgarnie (choć nie tylko – w większości z nich obserwujemy tożsame mechanizmy działające w innych branżach). Każdy z tych problemów posiada swoje absurdalne rozwiązanie (zabawne, ale problematyczne gdyby ktoś zdecydował się faktycznie je zastosować). W filmie sięgającym po absurd i przerysowanie wyłuskane zostało wrażenie jak bardzo obowiązujący model gospodarczy jest niewydolny, a próby jego łatania nieskuteczne.”
Artysta
Adam Kozicki (ur. 1992) – student Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, IV rok, Wydział Malarstwa. Malarz, performer i autor akcji post-artystycznych, członek Koła Naukowego Tęcza działającego na warszawskiej ASP. Do konkursu zgłosił projekt Biuro Pomysłów Artystycznych, stanowiący ironiczny komentarz do sytuacji twórców i twórczyń w dobie późnego kapitalizmu.

Przedsiębiorca
„Księgarnia Ambelucja została stworzona z myślą o rodzicach, którzy poszukują dla swoich dzieci
lektury z wyższej półki, którzy rozumieją jak ważny dla dzieci jest świat ilustracji budujący
niesamowicie ich wyobraźnię. Wybieramy te książki, które naszym zdaniem rozwijają w dzieciach
sferę uczuć, uwrażliwiają na otaczający świat, przedstawiają różne postawy, zachowania, traktują z
powagą świat dziecka. Wspieramy się zdaniem autorytetów w dziedzinie psychologii, psychoterapii,
logopedii oraz wszelkich znawców, pasjonatów tematyki związanej z rozwojem dzieci.
Księgarnia Ambelucja to lokalna inicjatywa rodzinna. Najważniejszy dla nas jest człowiek. Dobieramy
literaturę indywidualnie pod potrzeby klienta. Systematycznie powiększamy również ofertę książek
dla dorosłych, staramy się wybrać najciekawsze tytuły, często nie promowane, a zasługujące na
uwagę Czytelników”.
Monika i Sebastian Szymkowiakowie
